googlekoden”Google-koden” (2010) är min första renodlade reportagebok. Den utkom på Weyler förlag i april sagda år, och fick stort massmedialt genomslag. Boken är ingen stridsskrift mot Google, men heller ingen hyllning. Min agenda med den är reporterns: Jag försöker berätta något om hur det är och hur det ser ut, och hoppas att en reflekterande läsare själv formulerar sin digitala politik efter att ha läst.

Utifrån den här boken gör jag en rad olika föreläsningar, beroende på publik, som har blivit mycket uppskattade. Kontakta mig gärna, så berättar jag mer om det!

Boken finns både inbunden och i pocket, förmodligen ganska lätt att hitta på de flesta håll.

I bokens slut utlovar jag lite bra (och exakt det: få och kvalitativa) länkar för den som vill fördjupa sig i googliska frågor och sådant som har med boken att göra. De kommer här.

***

Direkt från Google

* Den centrala kommunikationskanalen, ”huvudbloggen”, finns här.

* Integritetschefen Peter Fleischer är en läsvärd skribent som dessutom befinner sig mitt bland de mest för Google brännande frågorna.

Från dem som nära följer Google

* Bäst källor i Silicon Valley har förmodligen John Battelle, som har fokus på sökteknik.

* Omistlig för sitt dagliga arbete med allt som rör Google och dess stora konkurrenter är tidigare Financial Times-medarbetaren Tom Foremski som med Silicon Valley Watcher verkligen har byggt en egen digital tidskrift.

* Hejaklacksledaren nummer ett heter Jeff Jarvis. Men det gör inte hans Buzzmachine irrelevant på något sätt, tvärt om.