Don’t quit your day job

Nån kanske undrar vilken ekonomi som finns i att hyra en teater, nästan sälja ut den och göra en enda föreställning av en uppsättning?

Säg så här: Don’t quit your day job.

Nettointäkt från biljetterna sedan administratörerna tagit sitt: 59 425.

Teaterhyra: 17 000

Affischtryck: 1 290

Musiker: 9 000

Mat och dryck för personal och publik: 3 000

Producenten Jakobs omkostnader: 6 756

Diverse smågrejer som jag inte har tänkt på, för avrundnings och enkelhets skull, som jag behåller: 2 379

Återstår gör 20 000, som producent Jakob, producent Elin och regissör Eva får dela på, i lite ojämn fördelning baserat på arbetstid och restid och så. De är alltså tre superproffs som har lagt flera dagar på detta, och som ville göra det gratis eftersom vi är vänner – men de fick nu åtminstone något betalt på slutet.

Vinst för mig, som la tre veckor på enbart detta? Noll spänn. Och det är helt som det ska vara, det var sannerligen inte därför jag satte upp ”Min nästa lever”. Jag var helt inställd på att gå back om det skulle ha behövts för att få till den kvalitet jag ville.

I ljuset av detta är det kanske inte så svårt att förstå varför biljetter till föreställningar som den här ofta är dubbelt så dyra som min var. Skulle jag ha betalat marknadsmässiga priser till teamet och dessutom tagit betalt för min egen tid hade biljetterna behövt kosta fyra gånger så mycket.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *