Fokus på Fokus

Nya veckomagasinet Fokus ser lovande ut. 25 procent av sidorna är annonser, vilket är för lite för ekonomisk bäring, men det kan nog ordna sig på sikt. Bra val, bra teman, bra personer, bra omslag.

Men några invändningar:

* Texternas kvalitet är faktiskt för låg. Med en så högbrynt approach måste man leverera mer. Texten om Sverige i fotbolls-VM håller absolut inte, för att ta ett av flera exempel på texter som blivit för grunda.

* Man ska inte ha osignerat tyckande i tidningar. Det är på väg ut, och jag lovar, det är borta ur de största tidningarna inom några år. Varför har då en nystartad tidning en osignerad ledartext?

* Tidningen är åtta eller tolv sidor för tjock. Färre vinjetter och fasta avdelningar, så landar man på 52 eller 48 sidor, vilket jag tror är ett bättre omfång än premiärnumrets 60.

Men samtidigt ska man akta sig för att döma en tidning efter sitt premiärnummer. Mycket kommer att se annorlunda ut om bara någon månad. Om projektets bärkraftighet är det alltså egentligen, som Sventon skulle ha sagt, för tidigt att yttra sig om ännu.

Jag har gjort ett reportage från redaktionen. Finns i dagens Sydsvenskan, samt här på Sydsvenskan.se förstås.

***

Ha! Jag brukar aldrig få toppa listor. Men nu så! Lovebomb till Olle Lidbom! Jag får överväga att skicka honom en VHS på min Barnjournalenintervju med Thomas Dileva som tack.