Marknadshyror – så funkar det

Det finns en herre på kommunala Lundafastigheter som heter Jan-Olof Roos. Han är enligt dagens Sydsvenskan bekymrad: alla platser i Saluhallen i Lund – den vackra, fantastiska, alldeles nyrenoverade – är inte uthyrda enligt plan.

”Marknaden är väldigt trög och vi har dammsugit allt som finns”, säger Jan-Olof Roos.

Han har fel. Han har faktiskt missförstått det mest grundläggande med sitt uppdrag – nämligen att förstå att marknaden gör sin egen prissättning. Om han inte lyckas hyra ut de sista platserna i Saluhallen, så beror det på en enda sak: att hyran är för hög.

0 svar på ”Marknadshyror – så funkar det

  1. Visst, men det är den ju överallt i Lunds stadskärna – även hos de privata uthyrarna. Lund har fastnat i en ohelig allians mellan fastighetsägare som bara höjer hyrorna på affärs- och kroglokaler i centrum, antagligen därför att de kan se husen främst som investerings/placeringsobjekt – och en stadsledning som vill att kvarteren ska se ut som i Gamla Stan: kullersten, låg biltrafik, enkelriktat överallt. Resultatet blir att både kunder och leveranser får svårt att komma fram med bil till lokalerna, samtidigt som hyrorna trycks upp – alltså knuffas handeln ut mot Nova och andra köpcentra och kvar blir exklusiva boutiquer, kaféer och allt färre andra, icke ’utpräglat trendiga’ affärer.

    Om Lund har seriösa plner på att dra spårväg ut mot Dalby eller Staffanstorp om några år så fattar jag inte hur de tänker sig att spåren ska få plats mitt inne i stadskärnan – såvida man inte gräver ner dem i tunnlar under Stadsparken, Katte och Nöden, och det lär man väl inte göra? 😉

  2. Jag har aldrig sett, hört eller läst något bevis för att tillrättaläggning för ökad biltrafik och varutransporter med tunga lastbilar inne i stadskärnan skulle medföra ökad omsättning för butiksägarna.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.