Andreas Ekström

Intro

Andreas liten

Hittills

5C04C647-5B3C-4954-BFF6-C52AE35A335D

Föreläsningar

Böcker

Länkar

Om upphovsrätt

English

Som officiant

Rapport, del två – en europeisk överblick

Se gårdagens datum för inledande text och förklaring.

***

Leistungsschutsrecht für Pressverleger. Där har vi namnet på ett av Europas mest omdiskuterade regelverk för det som också kallas ”ancillary copyright”, eller kanske ”tilläggsupphovsrätt” eller ”upphovsrättsstöd” i svensk översättning.

Bakgrunden är bekant: Genom ett kraftfullt lobbyarbete från Axel Springer-koncernen och dess verkställande direktör Mathias Döpfner förstärkte Tyskland upphovsrätten på så vis att det blev nödvändigt för Google att betala en peng för att visa ”snippets”, alltså korta utdrag på en eller två eller tre rader, på sin automatiskt aggregerade sajt Google News.

Döpfner, som från början är en klassiskt bildad kulturjournalist med djupa insikter i vad upphovsrätten har betytt i ett mycket längre historiskt perspektiv, visste att han tog en risk genom att driva frågan så långt, och han var inte ensam om att förutse vad som skulle kunna hända med just detta: 

• Eftersom Google News inte är någon central eller viktig tjänst för Google, och dessutom huvudsakligen annonsfri, fanns ju plötsligt inga incitament för Google att stanna kvar med sin tyska version av sajten.

• Google News erbjöd sig att ta bort alla länkar till de sajter som inte var nöjda med att förekomma på Google News startsida. 

• Snabbt analyserade mediehusen vilken trafik man fick in till sina sajter via Googles olika tjänster, och valde – förstås – att sluta driva frågan. En del skulle beskriva det som att mediehusen fick komma krypande tillbaka, när de insåg vad de var på väg att förlora i termer av trafik och synlighet. 

• I dag fungerar Google News i Tyskland ungefär som förut, och några pengar utbetalas inte till mediehusen. Det hade, för den som tittar på saken utifrån, nog inte varit helt omöjligt att försvara en helt motsatt linje – att det snarare borde vara mediebolagen som betalar, för all den trafik de får.

Parallellt i Belgien: en i allt väsentligt liknande utveckling, som slutade med ett slags förlikningsavtal 2012.

Parallellt i Spanien: samma lag införs, här efter starkt pådrivande insatser av Utgivarnas systerorganisation Asociación de Editores de Diarios Españoles, men med en intressant tvingande klausul: tidningarna fick inte låta bli att ta betalt. Pengarna skulle drivas in av en oberoende tredje part, enligt en modell som minner om hur Stim bevakar kompositörers ekonomiska intressen. 

Google News la omedelbart ner i Spanien. Effekten blev ett trafiktapp på uppemot tolv procent för spanska nyhetsmedier. (I Brasilien blev trafiktappen liknande när en klar majoritet av landets ledande nyhetskällor undanbad sig medverkan.)

Den som vill fördjupa sig i det spanska exemplet läser med fördel följande artikel på alltid utmärkta teknikpolitiska sajten Ars Technica. Där finns i sin tur en länk till en djupgående studie, som visserligen är skriven på spanska, men som också innehåller en koncis sammanfattning på engelska.

Lämna en kommentar





Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.