Bara att vifta med Offside-flaggan igen

Jag har lovat mig själv att jag ska sluta att tjata om hur bra Offside är, men när varje nummer kommer så känner jag en urkraftsvilja att evangelisera. Med senaste numret levererades i torsdags ett snilledrag: en liten frågesportsbok på temat fotboll, olika svårighetsnivåer, olika teman. Hur bra och välgjort som helst, perfekt för vilken resa som helst till vilken match som helst.

Offside har under några år anordnat mästerskap i fotbollskunskap. Det är helt i linje med hur det moderna medieföretaget ska arbeta: med ”event”, i brist på ett bättre ord, arrangemang och händelser för den som är prenumerant. Däri finns också en stor del av förklaringen till att Malmöbaserade nyhetstjänsten Rapidus har levt och frodats i över tio år.

Ni som funderar på om det går att ta betalt för elektronisk nyhetsförmedling borde studera Rapidus. De visar att det går, och helt utan annonser, och med utgivning på två språk dessutom. Förutsättningen är att man har rätt nisch och rätt innehåll – och sist men inte minst: att man tar hand om sina prenumeranter på precis rätt sätt.

0 svar på “Bara att vifta med Offside-flaggan igen

  1. Hmmm, jag sa visst inte att jag är partisk. Nåväl, Rapidus är i vilket fall som helst ett klockrent exempel.

    Ytterligare en framgångsfaktor tror jag är valet att arbeta med hungriga medarbetare som utan tvekan ger det lilla extra – walking the extra mile, som gurusarna ju säger.

    Stolt men inte nöjd är devisen som måste gälla för alla de moderna mediehus som vill överleva den pågående revolutionen.

  2. Det finns olika begränsningar för att hindra spam, och jag kan inte överblicka dem alla… Ibland fastnar saker som jag inte för mitt liv kan begripa varför de inte går igenom osv.

Lämna ett svar till Anders Frick Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *