Bloggarens lön

Bloggarens lön. Det låter lite som en historiett av Söderberg; han skrev en som heter ”Syndens lön”, som jag alltid tyckt mycket om.

Sidetracked direkt. Förlåt.

Jag tänker så här:

Vi har ett antal duktiga svenska skribenter som ägnar väldigt mycket tid åt att blogga. De blir kända och lästa. I flera fall – kanske flertalet – är de dessutom journalister till yrket och oftast då frilansande journalister.

* Antingen är det så att deras bloggande gör dem mer kända och ger dem mer jobb. Och att de därför indirekt bidrar till sitt uppehälle den vägen.

* Eller – vilket jag snarare tror – så är det så att de snart måste välja väg. De måste koncentrera sig på att skriva i sammanhang där de får betalt, alternativt hitta ett vettigt sätt att slå mynt av sitt bloggande.

Ett mycket litet fåtal svenska bloggare kan i dag räkna hem lite pengar på sina sajter via annonsförsäljning. Google-syndikation eller Tradedoubler eller rent av genom egen fakturering.

Det reser ett antal frågor kring trovärdighet, oberoende och integritet. Alla kontrollfunktioner som en publicistisk verksamhet normalt har – ansvarig utgivare, fördröjning av publicering, redaktörsskap – saknas i bloggosfären.

Det är ett problem.

Nya medieutmanande fria bloggare vill förstås ogärna se det – men så är det.

Mycket snart kommer den första ”köpta” nyheten att få stort genomslag via någon bloggare, som visar sig ha finansiering läsarna inte känner till. Mycket snart kommer den första bloggaren att visa sig vara avlönad av någon med en agenda.