Bränna firmans pengar

Apropå det där citatet ur PK:s årsbok, om att Bonnier Newspapers har förlorat en fantasiljon på tre år:

Stora medieföretag är usla på att hålla i sina pengar. Och då menar jag inte i meningen värdelösa specialupplageprojekt eller satsningar på push-teknik eller så, utan i meningen småsaker. Telefoni, resor, hotell. Sådant.

På flera företag jag har jobbat har det funnits en fast resebyrå, ett gäng säkert kompetenta resesäljare att ringa vid behov.

Det är bara det att varenda gång – utan undantag! – som jag har försökt boka en resa själv, så har det blivit billigare. Okej, det blir FlyMe i stället för SAS, men jag har ännu inte störtat. Ett hotell där jag ska bo en natt, beräknad ankomst 22.00 och beräknad avresa 06.30 – hur mycket behöver det kosta? Och så vidare.

Jag känner mig som någon sorts Bonnierhelgon när jag konstaterar det: jag hatar att göra av med firmans pengar. I alla fall på helt onödiga saker.

***

Men här är money well spent. Jag har, troligen tillfälligt, blivit lite av en skodåre. Givetvis som en direkt kriseffekt av att ha passerat trettioochetthalvtårsstrecket.