En smak av frilanslivet

Ett udda (och självklart av arbetsgivaren godkänt) extraknäck: En text till en fransk tidskrift, i princip bara bearbetning och översättning av sådant jag har skrivit tidigare. Snabbt gjort. De kontaktade mig i detta ärende, de var trevliga, de var seriösa, och det tycks tidskriften också vara. Min textbit är tryckt.

Men de betalar inte. Tio dagar försenade – och de svarar heller inte längre på mejl… Inte redaktören som beställde texten, inte hans chefredaktör.

Vad säger ni, frilansar? Ska jag ringa Intrum Justitia, bara för att se om de klarar det?

0 svar på “En smak av frilanslivet

  1. Välkommen till frilanslivets smutsiga bakgård!

    Min erfarenhet är att de betalar, men att det kan dröja länge. Å andra sidan har jag aldrig haft att göra med franska tidskrifter som plötsligt slutar svara på mail.

  2. Det finns en skröna om en fransman som ville ha betalt och som skrek på uppdragsgivaren:

    ”Om du inte betalar nu direkt så lägger jag dina pungkulor på mitt skrivbord och gör bang. bang. bang.”

    Han fick betalt samma eftermiddag.

  3. Ett argt mail om dagen har jag inte testat, men det är nog en effektiv (om än tidsödande) metod.

    Om du åker till Paris för att ”bang. bang. bang.” kan du ju skicka ytterligare en faktura med dina utlägg därefter!

  4. Hej,

    Första frågan blir ju hur ert avtal ser ut och vad ni kom överrens om. Men självklart kan vi på Intrum Justitia hjälpa dig ;)Vi finns över hela Europa och har kontor i Frankrike.

    Ring vår växel 08-616 77 00 och be att få prata med en säljare så får du mer information, om inte annat kan du få några goda råd.

    Lycka till!

  5. Som sagt, välkommen till frilanslivets smutsiga bakgård…

    Min första tanke var ”hahaha, grabben klagar redan efter tio dagars försening, då skulle han se…” + olika exempel. Även svenska, seriösa uppdragsgivare kan vara betydligt mer sena än så med sina betalningar.

    Fast givetvis ska du inte finna dig i det, bara för att vi frilansmasochister inte alltid bråkar utan dröjer för länge med att ta itu med saken.

    Men det är heller inte läge att kalla på inkasso, än. Sluta maila — och ring Paris, vetja! Åtminstone en gång.
    Det är lätt att inte svara på mail, men om du ringer slänger de väl inte på luren i alla fall. Dröjer det ändå ringer du igen och hotar då diskret med inkasso, och funkar det inte då kallar du in inkasso.

    Allt detta sagt med förbehållet att jag aldrig haft att göra med vare sig franska tidskrifter eller inkassobyråer (åtminstone inte som uppdragsgivare). Vilket nog är en brist i båda fallen.

    Undvik dock att tala med redaktörer vad gäller fakturor; dem diskuterar man journalistik med i möjligaste mån. Tala med ekonomiavdelningen, om sådan finnes.
    Detta är förresten ett av mina viktigaste råd till frilansar, att alltid försöka skicka fakturor direkt till ”ekonomiavdelningen/leverantörsreskontra”, och sedan sköta allt eventuellt betalningsstrul med proffs där – och så får den ekonomiansvarige bråka och driva in attest från redaktören eller vad som saknas. Redaktörens/beställarens namn skriver man som ”referens” på fakturan.
    På så vis hamnar fakturan mer troligt i rätt pärm och på korrekt datum från början, istället för på ett rörigt redaktörsskrivbord tillsammans med trettiosju koppar kaffe och en massa böcker; förvaltad av någon som har mer koll på datum och kassaflöden än på den franska kulturdebatten. Och på så vis slipper man som trevlig frilansmedarbetare trilskas med en stressad redaktör om administration.
    Denna kloka rutin känner dock redaktörerna själva sällan till, som det verkar – så de instruerar förstås alltid att man ska skicka fakturan direkt till dem, för de ska ju attestera. Den instruktionen bör man endast följa om man a) sedan tidigare vet att det fungerar i just det fallet eller b) om redaktören även är ekonomiavdelningen. I alla andra fall bör fakturan först hamna hos ekonomiavdelningen.

    Många frilansar och andra småföretagare tycker att det förvärrats på sistone, att betalningarna drar ut på tiden mer. En förklaring är att vi används som billig bank i dåliga tider; en annan att de längre betalningstiderna i andra EU-länder påverkar.
    Mer läsning:
    http://gunillasdagbok.blogspot.com/2008/12/bra-frslag-om-kassaflden-och-krediter.html
    http://www.newsdesk.se/pressroom/foretagarna/pressrelease/view/88795

  6. Nu tror jag just att min dag blev komplett… Intrum läser min blogg! (Eller mer troligt googlar sig självt maniskt.)

    Men ändå! Tack Evelina! Jag ska försöka med något av pungkrossaralternativen som föreslagits mig ovan, sedan kommer jag till er.

  7. Jag säger ungefär som Gunilla. Tio dagar, det är väl ingenting! Lyx! Då skulle du se när vi gick upp innan vi gick och lade oss och som frilansare åt grus till frukost och sov i en hoprullad matta på motorvägen.

    (Och när man ystert berättar om hur man älskar detta egenföretagarliv, är det ingen som tror på lyckan.)

  8. Haha. Ok! Jag har bestämt mig. På måndag skickar jag ett välformulerat brev med roliga och hotfulla formuleringar. Sedan ger jag det fyra dagar. Sedan skramlar jag med något vapen en gång till.

    Sedan, Intrum, slänger jag dem till er ondaste medarbetare i Mellaneuropa. Muhahahahaha!

  9. ”Roliga och hotfulla formuleringar” låter toppen. Man kanske borde fixa en frilanssajt där alla kan ladda upp/ner mallar med sådana brev. 😉

  10. En gång behövde jag desperat pengar, och kom på den ljusa idén att gå igenom gamla fakturor. Efter lite letande hittade jag en ett år gammal, ej betald faktura som jag kunde skicka ut en påminnelse om. På så vis fick jag in 6 360:–. Mycket bra, som att hitta en massa sedlar i en byxficka.
    Men efter det stramade jag upp mina Excel-rutiner, så att det inte ska kunna hända att jag inte märker att en faktura inte alls blivit betald. Nu kontaktar jag försumliga ekonomiavdelningar (och redaktörer! i alltför många fall) mycket tidigare. Det är väldigt viktigt att ha koll på kassaflödet.
    Ett långt gammalt inlägg om hur utdraget det kan bli, ofta för att det faktiskt är oklart vilket belopp man ska fakturera. Tyvärr har jag fått flera betalningsanmärkningar beroende på sena inbetalningar från kunder – så i bästa fall har man en rejäl buffert.

Lämna ett svar till Gunilla Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *