Andreas Ekström

Intro

Andreas liten

Hittills

5C04C647-5B3C-4954-BFF6-C52AE35A335D

Föreläsningar

Böcker

Länkar

Om upphovsrätt

English

Som officiant

Strunta i siffrorna!

Därför ska svenska journalister bry sig mindre om opinionsmätningar.

6 Kommentarer

  1. Henrik den 7 juni, 2012 kl 02:30

    Och hur tänker du att man ska komma till bukt med problemet?



  2. Andreas Ekström den 7 juni, 2012 kl 02:43

    Jag får väl dra mitt strå till stacken genom att tjata lite på kollegerna i de kanaler jag har.

    (Annars är problemet förstås det gamla vanliga: Journalistiken har allt mindre pengar. Men bra journalistik kostar ganska mycket pengar.)



  3. Henrik den 8 juni, 2012 kl 09:08

    Är det verkligen hela problemet? Jag är inte insatt överhuvudtaget, men jag hade gissat att en stor del av det är att det är ”effektiv” journalistik. ”Moderaterna upp 2 procentenheter” är en nyhet som förklarar sig själv och som kan förefalla spännande. Din liknelse med sportjournalistik är träffande, men jag tror att denna form har (eller upplevs ha) ett värde i sig själv.



  4. Andreas Ekström den 8 juni, 2012 kl 11:58

    Ja, det har du absolut rätt i.



  5. Nils den 12 juni, 2012 kl 04:42

    Journalister skriver om politik som om det vore idrott. Tycker också att det är ett problem att journalister gör det omvända, skriver om sport och idrott, kungligheter, schlagertävlingar som om det är viktigt och på riktig. Sport och idrott är bra underhållning, men det är inget mer. Det är killar och tjejer som sparkar på en boll. Drottningens hatt eller Zlatans hattrick är säkert läsfester för många men det är ickehändelser och borde vara ickenyheter. Journalistikens uppgift borde vara att se igenom och se klart på vad den granskar. Inte att dramatisera eller ge ett evenemang en betydelse som det inte har. Inte att skapa underhållning eller läsfest av hattar och bollar. Det kan marknadsförarna göra.



  6. Andreas Ekström den 12 juni, 2012 kl 09:15

    Nils: Extremt intressant kommentar, för du har ju helt rätt i den meningen att du pekar på den – fortfarande – starkt agendasättande roll som den traditionella journalistiken har.

    Men samtidigt: När Aftonbladet eller Expressen gör örton sidor efter Sveriges match, så är det ju baserat på en noggrann marknadsanalys. De ger det tidningsköpande folket exakt vad det tidningsköpande folket vill ha.



Lämna en kommentar





Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.